Naar huis - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Fred Kade - WaarBenJij.nu Naar huis - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Fred Kade - WaarBenJij.nu

Naar huis

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

10 April 2013 | Nederland, Amersfoort

De laatste dag is aangebroken. Jammer, hoewel het toch ook wel een fijn gevoel geeft om weer naar huis te gaan. Maar een paar dagen hadden we er best aan willen plakken. Zo lekker hebben we het gehad.

Maar voordat we terugblikken op de hele reis eerst nog het verslag van onze laatste dag.
Uitchecken hoefden we pas om 12 uur en de bagage kon veilig achterblijven in het hotel.
Daarom eerst maar eens om een uur of negen een Starbucks opgezocht voor een ontbijt. Die lekkere koffie gaan we nog missen, hoewel we thuis nog wel lekkerder hebben. Lekker warm broodje erbij en buiten onder de parasol op het terras ontbeten.

Terug in het hotel zwemkleding aan en op naar het strand van Miami Beach. Dat konden we mooi een uurtje doen en dan hadden we nog tijd genoeg om een douche te nemen, koffers te pakken en de kamer netjes achter te laten.

Op het strand een plekje gezocht. Toen we eenmaal lagen, bleek dat vlak bij ons een heel team de parasol had neergezet voor een fotoshoot. Fotomodel (ze staat op de video!), fotograaf, assisient van de fotograaf, producer, assistent van de producer, stylist (hij kon niet van haar haar afblijven) en een dame die op de spullen paste als de rest weer een eindje verder aan het werk was.
Grappig om te zien. We zijn er niet achterg ekomen voor welk merk badkleding of welk tijdschrift het was, dus we zien er waarschijnlijk nooit iets van terug. Maar als je ooit eens zo'n reportage vanaf een zonovergoten strand tegen komt met een mooie slanke dame in blauw of paars badpak of groene bikini (broekje was iets te groot maar een veiligheidsspeld aan de achterkant bood uitkomst), kijk dan goed of je ons niet op de achterkant ziet liggen. Wij lekker bruin en ik met zonnebril, zodat je mijn ogen niet ziet uitpuilen van al dat moois.

Om een uur of elf zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Lekker gedoucht en zoals gepland, gepakt en uitgecheckt. De koffers en de rugtassen afgegeven en weer naar buiten. Lekker eind gewandeld. We wilden de botanische tuinen nog een keer bezoeken. Daar kon je vast wel lekker in de schaduw van die mooie bomen een tijdje zoekbrengen. Dachten we maar we hadden er geen rekening mee gehouden dat de botanische tuinen van Miami zes dagen in de week open zijn en op maandag lekker niet.

Daarom maar naar de boulevard gelopen en af en toe even in de schaduw mensen gekeken. Achter een van de luxe hotels waar de boulevard langs liep, stond een stel fotografen met telelenzen te loeren naar wat zich bij het zwembad afspeelde. Welke celebrity deze paperazzi op de korrel hadden , zullen we waarschijnlijk nooit weten. We hebben het in ieder geval niet gevraagd.

Met een lichte lunch (Starbucks heeft echt lekkere dingen) weer terug naar het hotel en daar nog een tijd heerlijk aan het zwembad gelegen. Toen werd het zo ondertussen wel tijd om echt over naar huis gaan te denken. Buiten het hotel nog wat gedronken en toen gevraagd of we onze bagage weer terug konden krijgen. Op het toilet afscheid genomen van mijn korte broek en die verruild voor de spijkerbroek. Ik moet er niet aan denken dat ik in die korte broek in Nederland aankom. Brrr.

De portier had keurig een taxi voor ons besteld en om half zes bracht die ons naar het vliegveld. De chauffeur schatte dat de rit zo'n 25 minuten duurde en dat lukte ook perfect. Op het laatste stuk wat file anders was het nog korter geweest. Kostte ons 34 dollar, de vaste prijs.

De balie van Arkefly was snel gevonden en we hadden nog een half uurtje voor het inchecken begon. Die tijd brachten we lezend door en het inchecken verliep daarna vrij vlot.
Direct maar doorgelopen naar de paspoortcontrole en de veiligheidscheck. Dit keer mochten de schoenen ook weer uit.

Uurtje gewacht voor we aan boord mochten en uiteindelijk stegen we om kwart voor 10 ook echt op. Net hoorden we dat we zo rond een uur of half 2 aankomen op Schiphol. Zou prachtig zijn; dat betekent een uur eerder dan gepland.

Hoe de verdere reis verloopt, vertel ik later in dit verhaal. Nu eerst filmpje kijken en proberen de oogjes nog een tijdje dicht te doen.

Daar ben ik weer. Het filmpje vond ik niks en de oogjes heb ik wel een tijd dicht gehad maar werkelijk geen minuut geslapen. Afwachten maar hoe hard de jetlag toe gaat slaan.

In ieder geval verliep de terugvlucht uiterst vlot, hoewel het toch een eind vliegen is en dus ook wel lang duurt. Maar een uur vroeger dan gepland (half 1 in plaats van half 2) landden we al op Schiphol. Het wachten op de koffers duurde lang, vooral op die van mij die als een van de laatste van de band kwam. Maar toen kon ik ook Tim weer begroeten die zo lief was ons op te komen halen.

Hij heeft ons veilig thuisgebracht (vroeg of ik wilde rijden maar dat leek me toch niet zo'n goed plan met een duf hoofd). Zo spoedig als de vlucht ging, zo moeizaam de rit naar huis maar dat lag hem aan een flinke file tussen Baarn en Bunschoten door een autobrand.

En zo eindigde deze trip naar Amerika.
Het was weer een onvergetelijke vakantie. Heel anders dan twee jaar geleden toen we een paar dagen in New York verbleven, daarna doorvlogen naar San Francisco en daar een uitgebreide rondreis maakten.
Het grote verschil zat hem niet alleen in het totaal onvergelijkbare andere deel van het land. Daar was het veel woestijn, heuvels, tot bergen aan toe en nu veel, eigenlijk alleen maar, vlak (de steilste hellingen vormden een aantal bruggen) en veel groen.
Maar het verschil zat er ook in dat we vorige keer vanaf SanFrancisco tot weer terug in San Francisco we iedere dag naar een andere bestemming moesten. Hier hebben we veel rustiger aan kunnen doen met de dagen die we in Orlando (3 overnachtingen), Captiva Island (ook 3), Key Largo (2) en Miami (2) hadden. En in deze reis zaten enkele excursies inbegrepen die we misschien anders nooit hadden gedaan (zwemmen met de manatees en de Segway tour).

Al terugblikkend in het vliegtuig hebben we ook deze keer weer een top 3 gemaakt van enkele dingen:

Mooiste hotelkamer:
1. Key West (een bijna compleet appartement)
2. Captiva Island (prachtige kamer op een schitterende locatie)
3. Crystal River (mooie, grote, stijlvolle kamer)

Indrukwekkendste attractie:
1. het zwemmen met de manatees (echt onvergetelijk en indrukwekkend)
2. de airboat tocht in de Everglades (spectaculair zowel de boottocht zelf als van heel dichtbij krokodillen zien)
3. het Theater of the Sea in Key Islamorada (omdat het zo heerlijk kleinschalig is en het enthousiasme werkelijk van de medewerkers afdroop).
Dus geen Sea World of Universal Studios? Nee, hoewel het natuurlijk ook top attracties zijn en we er met heel veel plezier aan terugdenken.

Andere dingen die ons opvielen:
1. de (klant)vriendelijkheid van de Amerikanen. We zijn werkelijk geen een chagerijnige receptionist, kaartverkoper, winkelier, barkeeper, taxichauffeur of wie dan ook tegengekomen. En iedereen heel behulpzaam.
2. de erg lekkere koffie bij Starbucks. Wanneer komt er eentje in Amersfoort?
3. de reacties op onze verslagen, niet alleen via de site maar ook via mail. Dank daarvoor. We zijn blij dat jullie het leuk vonden. We doen het, als jullie dat willen, graag zo snel mogelijk nog een keer. Bijdragen voor die nieuwe reis (want ons groeit het geld nou eenmaal nog steeds niet op de rug) kunnen jullie overmaken op onze bankrekening. Nummer geven we graag aan jullie door.

Tot een volgende reis.

• 04 Augustus 2013 - 19:09

Jasmijn Langeveld:

Hallo Marja en Fred,

Met veel plezier heb ik zojuist al jullie blogs gelezen, wat een heerlijke vakantie zeg! Zelf hebben mijn man en ik afgelopen week tickets naar Miami geboekt. Na lang twijfelen hebben we de knoop doorgehakt en gaan we 'nog even' 2 weken naar Florida in september. Enkele jaren geleden hebben we een rondreis gemaakt door de west kust en dat is ons erg goed bevallen, vriendelijke mensen en heerlijk om met je eigen auto rond te rijden. We maken in september ook een rondreis maar dit keer boeken we alles zelf. Heel leuk om alles zelf te kunnen bepalen maar dat betekent ook keuzes maken, heeel veel keuzen. De hotels in miami (eerste en laatste) en op de Keys hebben we al geboekt, voor de rest van de rit willen we hotelnamen verzamelen en een route uitstippelen maar ons nog niet vastleggen door alles te boeken. Daarom ben ik super geholpen met blogs zoals die van jullie.

Ik kan het niet laten om een paar kleine vraagjes te stellen over jullie bestemmingen. Een paar beschrijvingen van de hotels klinken bijvoorbeeld heel goed maar dan ben ik natuurlijk ook heel nieuwsgierig naar de naam. Heb eigenlijk 4 kleine vragen:
    - we twijfelen nog erg over het plaatsje St augustine, wat vonden jullie ervan? raden jullie het aan om hier te stoppen voor een dag? Je gaf aan dat het hotel wat verouderd was maar wel schoon, we zoeken hotels die qua prijs meevallen dus misschien is dit voor ons ook een prima hotel, weten jullie de naam nog?
    - het hotel op Cocoa Beach klonk ook erg leuk met de surf shop, weten jullie daar de naam nog van? Klonk erg leuk met de surf shop eraan vast. Ik hoop dat we hier wat golven hebben, lijkt me leuk om een surfplank te huren of les te nemen. Hebben we een paar jaar geleden in San Diego ook gedaan. Is dit plaatsje verder nog leuk? we moeten ook nog wat keuzes maken in onze reis want we hebben maar 12/13 dagen
    - ik heb nu een paar keer iets gelezen over zwemmen met de manatees, lijkt ons ook erg leuk. Weten jullie toevallig nog de naam van de organisatie / boot waarmee jullie op pad gingen? Gezien het vroege vertrek moeten we deze wel vooraf reserveren natuurlijk. Zag ook staan dat het hotel in Crystal River bij jullie favoerieten staat, welke hotel was dit?
    - tot slot zie ik dat jullie naar Fort Myers zijn geweest. Zelf twijfelen we nog over welke plaats we aan zullen doen aan deze kant. We horen ook veel over Sarasota. Raden jullie Fort Myers aan? is er in het stadje nog iets te zien (want volgens mij is het mooie resort dat jullie beschrijven in het blog iets boven ons budget :-) ).

Hopelijk hebben jullie nog wat informatie paraat van jullie mooie reis. Alvast heel erg bedankt!

Alweer een volgende bestemming in gedachten voor volgend jaar?

Met vriendelijke groet,

Jasmijn