Hoog in de Rockies - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu Hoog in de Rockies - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu

Hoog in de Rockies

Blijf op de hoogte en volg Fred

08 Juni 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Vandaag mochten we van onszelf wat uitslapen want we hoefden niet te reizen.
Wel stond de Jasper Sky Tram op ons programma.
Dat is een tocht met een kabelbaan naar Mount Whistler.
Het dalstation ligt op 1.258 meter en het bergstation op 2.263 meter.
En onderweg maar één mast ter ondersteuning.

Deze trip zat in onze reis inbegrepen en we hadden ook al een tijd geboekt om naar boven te gaan: 18 over 11.

Maar eerst ontbijten. Dat deden we niet in het restaurant hier want dat is niet alleen prijzig maar Marja wilde vooral niet het risico lopen weer een ontbijt voorgeschoteld te krijgen dat ze zich heel anders had voorgesteld.
In Jasper hebben we een leuk en goedkoop tentje ontdekt: de Bear Paw Bakery.
Heerlijke koffie en keus uit ontzettend veel lekkernijen. En dat het goed is, blijkt wel uit de vele locals die daar hun ontbijt halen of hun koffiebekers vullen.
Na een voedzaam ontbijt naar de Sky Tram gereden. We wilden er op tijd zijn en toen we onze vouchers omwisselden voor toegangskaarten, werd ons gevraagd of we soms eerder naar boven wilden. Nou, dat wilden we wel en zodoende zaten we 5 minuten later al in de gondel, bijna drie kwartier eerder dan gepland.

In het ritje van 7, 5 minuten kregen we ook nog uitleg over wat er om ons heen te zien was en wat er boven te doen was.
Inmiddels zaten we in, wat men hier noemt, “alpin area”, het deel boven de boomgrens.
Op de boomgrens zie je allemaal kleine boompjes maar die zijn al zo’n 2 jaar oud. Zo langzaam groeit het hier.

Bovenaan uitgestapt en genoten van het prachtige uitzicht. Benden ons Jasper en daarachter Lake Patricia en Pyramid Lake, waar wij zitten. Helaas was het niet zo helder maar het uitzicht was evengoed enorm. En het zonnetje scheen lekker.

Vanaf het bergstation liep een pad naar de top van Mount Whistler, een pad van 1,2 kilometer met een hoogteverschil van precies 200 meter. Flink steil dus maar er was een alternatief pad dat niet zo steil was maar wel wat langer.
Bovenaan was het echt geweldig. Door de zon was ook de nevel weg en kon je de hoogste top van de Rocky Mountains zien: Robson Mountain, zo’n 70 kilometer verder.
En we zagen zelfs ons hotel liggen. Jammer dat we geen verrekijker hadden.

Vanaf de top kon je nog een stukje verder lopen naar een tweede top, over een sneeuwveld maar dat heb ik met alle liefde aan Marja over gelaten. Ik vond het wel mooi geweest en ben dus lekker uit gaan rusten op een rotsblok.

Toen Marja eenmaal terug was, zijn we naar beneden gelopen. In Jasper zagen we een goederentrein van het station vertrekken. Het aantal wagons konden we niet tellen maar dat zullen er zeker meer dan 100 geweest zijn. En voordat dat op gang is… Je zult maar voor de overweg staan wachten.

Lang hoefden we niet op de gondel naar beneden te wachten. Toen de auto in en op weg naar Jasper. En vlak voor Jasper ruim 10 minuten voor de overweg staan wachten tot de volgende goederentrein gepasseerd was. Er kwam geen eind aan. Locomotief voorop, heel veel wagons, locomotief in het midden, weer heel veel wagons en uiteindelijk locomotief achteraan.

Broodjes en andere lekkere dingen voor de lunch heeft de Bear Paw Bakery ook en dus zagen ze ons voor de tweede keer vandaag binnenkomen. Broodjes en koffie meegenomen en op het balkon opgegeten.

Vanmiddag eerst lekker geluierd en gelezen en toen naar de kanoverhuur. Met een tweepersoons kano (maar het is een kajak) een uur het meer op geweest. Wat mooi, aan alle kanten de bergen om je heen en jij rustig peddelend of drijvend midden op dat prachtige meer. Wel zwemvest om en ook nog een fluitje mee voor als we in nood zouden komen. Hoewel het af en toe flink waaide hebben we deze maatregelen niet nodig gehad.

Vanavond naar Jasper gereden voor ons diner. Behalve veel winkels heeft Patricia Street misschien nog wel meer restaurants. Allerlei maten en soorten. Ons oog voel op Miss Italia, inderdaad een Italiaans restaurant op de eerste verdieping met een terras aan de straatkant.
Behalve het eten en de sfeer van de tent binnen, is er weinig Italiaans aan. De oudere ober bleek Spaans bloed te hebben en onze serveerster was blank en blond en we hebben het niet gevraagd, maar ik twijfel of ze Italië op de kaart zou kunnen aanwijzen. Nou ja, dat misschien nog wel maar ze zal er niet geweest zijn. Maar dat neemt niet weg dat het eten ontzettend lekker was. Waarschijnlijk was de kok Italiaans of heeft een Italiaanse mama.

Na het eten nog wat rondgewandeld. We hadden bedacht dat we toch maar eens moesten kijken naar een verrekijker want er staan nog wel een paar activiteiten op ons programma waarbij zo’n ding wel van pas komt. Ik wist wel een buitensportwinkel tegenover het station en toen we daar naar toe liepen, kwam net de Rocky Mountaineer aan, de trein waarmee wij donderdag naar Vancouver gaan. Deze ging trouwens de andere kant op en de bussen stonden klaar om de passagiers naar hun hotels te brengen.
Leuk om alvast even kennis gemaakt te hebben. O ja, die verrekijker hebben we ook gekocht dus de beren en orka’s die we hopen te gaan zien volgende week halen we lekker dichtbij.

Terug op onze kamer lekker weer aan het lezen (en het verslag natuurlijk). Morgen hebben we helemaal niets op het programma maar Marja kennende zal dat niet zo blijven.

Dus misschien een verrassend volgend verslag.

N.B.
We hebben al reacties gehad dat lezers ons verslag hebben gemist aan het ontbijt. Helaas is de internetverbinding in ons hotel zo slecht dat we het verslag gisteravond niet op de website kregen. Dat lukte vanochtend ook niet maar bij ons ontbijttentje is ook gratis internet en dus zit ik hier dit N.B. te tikken.
Hoe het de komende dagen gaat, is dus wat onduidelijk. Vanavond proberen we het zeker weer maar succes is niet gegarandeerd.
Morgen moeten we vroeg op, want we moeten om half 8 bij het station zijn om in te checken op de trein. Afwachten hoe het dan morgenavond gaat in het hotel in Kamloops. Vrijdagavond komen we in Vancouver aan en dan zal het allemaal wel weer goed gaan. Dus mogelijk zullen jullie ons een paar dagen moeten missen, maar de verslagen volgen zeker. En mogelijk komen jullie de zondag dan al lezend door. Ook geen verkeerd vooruitzicht, toch?

• 08 Juni 2016 - 22:12

Sylvia:

Fred weer bedankt voor het mooie verslag. Klopte inderdaad bij de koffie vanmorgen geen berichtje, maar nu na het werk ook prima. Nog heel veel plezier.