Beren!! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu Beren!! - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu

Beren!!

Blijf op de hoogte en volg Fred

09 Juni 2016 | Canada, Jasper Park Lodge

Zoals jullie konden lezen in het N.B. van het vorige verslag is het met de internetverbindingen hier vanaf onze laatste hotels matig tot slecht gesteld.
Daarom een poging om dit verslag niet vanaf het hotel te versturen maar straks als we naar Jasper rijden om te eten. We nemen de laptop mee en proberen het verslag dan te versturen en als het helemaal meezit, krijgen jullie er ook nog een foto bij. Van de eerste beer die we vandaag in het wild hebben gespot.

Maar we beginnen bij het begin.
Lekker weer wat uitgeslapen, naar Jasper gereden en bij ons inmiddels favoriete ontbijttentje weer een lekker hapje en prima koffie gehaald.
En, maar dat hebben jullie al begrepen, alsnog ons verslag van gisteren verstuurd.

Daarna zijn we naar Maligne Lake gereden, een meer hier zo’n 50 kilometer vandaan.
Waar die naam vandaan komt is ons een raadsel (ik las ergens dat een of andere Belgische pater die naam er ooit aan heeft gegeven) maar volgens ons slaat het nergens op. “Maligne” staat ik de geneeskunst voor “kwaadaardig” in tegenstelling tot “benigne” dat “goedaardig” betekent. Wij hebben aan dat hele meer en aan alles wat ermee verbonden is (de kloof, de rivier en de weg) niets kwaadaardigs kunnen ontdekken of het moet zijn dat nog niet zo lang geleden er een aardige bosbrand heeft gewoed dat een deel van het bos verwoest heeft. Maar dat was lang nadat die pater de naam al gegeven had.

Lang voordat we bij het meer kwamen, zijn we afgeslagen naar Mailgne Canyon.
Dat is een kloof waar de rivier zich met donderend geraas doorheen stort. En dat levert mooie plaatjes op. Best wel weer wat toeristen maar, net als gisteren, weinig Japanners. Zouden ze in de gaten hebben dat wij over ze schrijven en ze ons nu maar ontlopen?
Wel weer gelachten om een vrouw (geen Japanse!) die uitgebreid de tijd nam om haar man te fotograferen op een van de bruggen over de kloof. De man leunde tegen een boom en ik weet zeker dat op die foto van de hele indrukwekkende kloof geen spat te zien valt. Alleen man en boom staan op de foto. En zo’n mooie boom was het niet eens. Maar wel de boel ophouden.

Daarna door naar het meer maar na nog geen 5 minuten rijden stonden er ineens een paar auto’s aan de kant. Wij, nieuwsgierig als we zijn, natuurlijk ook stoppen en jawel, onze eerste beer gespot. Die liep zo’n 50 meter (hooguit) van ons af op zijn gemakje te stappen en onderwijl vakkundig een boomstam te vernielen. Geen grizzly maar een black bear, een zwarte dus maar niet minder gevaarlijk en zeker zo gaaf om te zien.

Op weg naar het meer gebeurde verder niets bijzonders meer, behalve dat we net nadat we de parkeerplaats verlaten hadden oog in oog stonden met een hert en even hierna een Japanner zagen die uitgebreid een paardenbloem aan het fotograferen was. En jullie kennen Marja, dus die had zeker 10 minuten de slappe lach.

Het meer is mooi, langgerekt en ook wel toeristisch. Een rondvaartje van een uurtje voor 60 dollar. Een rondwandeling van een half uur langs het meer en door het bos was gratis en aan ons wel besteed. En we kwamen de uit het vliegtuig bekende Rode Brigade tegen. Dit keer had de helft het rode jack thuisgelaten, een kwart het om het middel geknoopt en de rest had het nog (of alweer) aan. Maar toen ze keurig twee aan twee in de rij gingen staan om met een gids aan een wandeling te beginnen, bleken ze allemaal weer compleet.

Op de terugweg naar Jasper nog twee keer gestopt omdat er een beer te zien was. Dit keer niet zo goed te zien maar ze waren er wel degelijk.

In Jasper weer lekker geluncht (drie keer raden waar) op het bankje voor de tent en nog even een foto gemaakt van een indrukwekkende stoomlocomotief die voor het station hier staat.

En verder lekker rustig op het balkon gezeten (het wordt wel wat frisser, er is wat meer bewolking en het spetterde ook even) en alvast aan het verslag begonnen. En hopen dat we dat op tijd bij jullie kunnen krijgen.
En een lekker Canadees biertje gedronken dat we gisteravond nog hadden gekocht.
Daarvoor moet je niet in een supermarkt zijn want in geen enkele supermarkt is ook maar iets te koop waar alcohol in zit. Dat is voorbehouden aan de liquorstores. In een ervan twee blikjes bier gekocht. Achter in de winkel (waar ze overigens een geweldige keus aan wijnen hadden) was de bierafdeling in een afgesloten ruimte. En de blikjes zijn aan de prijs : 3,50 Canadese dollars voor een halve liter. Dat heeft allemaal te maken met het feit dat Canada drankmisbruik wil tegen gaan. Een deel van de prijs voor drank gaat dan ook naar programma’s die dat mogelijk maken.

Morgen dus vroeg op, uitchecken (om 7 uur), auto inleveren en instappen in de Rocky Mountaineer. We zijn heel benieuwd wat dat wordt en zien er erg naar uit.
Jammer dat de weersverwachting niet zo heel goed is maar misschien valt het allemaal erg mee.

Jullie lezen het wel!

P.S. Sorry, de foto kregen we er niet bij.

• 09 Juni 2016 - 10:18

Nancy:

Het gaat nog goed daar bij jullie!
    Het zijn leuke verhaaltjes na het slapen gaan!!!!

• 09 Juni 2016 - 10:19

Nancy:

Foto van de beer zit er wel bij hoor.

• 09 Juni 2016 - 10:19

Nancy:

Foto van de beer zit er wel bij hoor.

• 09 Juni 2016 - 13:18

Marian Van Der Heijden:

Wauw, wat geweldig zeg. Dit is heel bijzonder. Wat een ervaring en Marja, we zitten in de A lijn bij de nieuwe competitie. Groetjes van, Marian