Een druk dagje - Reisverslag uit Tofino, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu Een druk dagje - Reisverslag uit Tofino, Canada van Fred Kade - WaarBenJij.nu

Een druk dagje

Blijf op de hoogte en volg Fred

16 Juni 2016 | Canada, Tofino

Vanmorgen op tijd opgestaan in ons paradijsje in Parksville.
De zon scheen en het was weer eb. Het water had zich nog meer teruggetrokken dan gisteravond en dat was een fraai gezicht, zo vanaf ons balkon.
Marja kon de verleiding niet weerstaan en is nog een stukje gaan “wadlopen”.
Ook hebben we even contact gehad met Patricia en Noa en zo zijn we ook op de hoogte dat Noa weer een tand kwijt is, nu de eerste aan de bovenkant en het gat heeft ze ons trots laten zien.

Heerlijk verder de tijd genomen en uiteindelijk zijn we om een uur of 10 eens gaan rijden naar onze nieuwe bestemming: Tofino, aan de westkust van het eiland.
We waren het resort nog niet uit of het begon te regenen maar dat hield al snel weer op. En zo ging het eigenlijk de hele weg: buitje, tijd droog, bui, tijd droog, wolkbreukje, tijd droog… En we hadden geluk want iedere keer dat we uit de auto waren, was het droog.

Onze eerste stop was in Port Alberni, na zo’n 60 km. Dat is een leuk havenplaatsje en bij het binnenrijden zijn we even gestopt bij het informatiecentrum. Daar heeft een alleraardigste dame ons een kaart van het plaatsje gegeven en wat tips om te bekijken. Ook kregen we een kaart mee van Tofino en Ucluelet, een plaatsje hier zo’n 30 kilometer vandaan maar het was nauwelijks omrijden op weg hier naartoe.

Maar eerst Port Alberni, waar we de haven hebben bezocht van dit voornamelijk vissersplaatsje. Een leuk pleintje, een uitkijktoren en een tentje dat, zo blijkt uit het uithangbord, de beste donuts van Vancouver Island verkoopt. Of het de beste zijn, kunnen we nog niet beoordelen maar we geven ze het voordeel van de twijfel. En de dame die ons hielp kan niet rekenen of ze doen ook een gooi naar de titel Goedkoopste van Vancouver Island. Twee heerlijke donuts en twee mokken prima koffie voor 4 Canadese dollars, dat is € 2,80. Overmorgen rijden we dezelfde weg terug en gaan we eens kijken of het dan nog zo goedkoop is.

Daarna langs een kade gereden en de dame had gezegd dat als er een hoop mensen stonden, we dan absoluut moesten stoppen want dan waren er aan de andere kant van de rivier beren te zien die bij eb vissen en ander eetbaars tussen de rotsen haalden. Maar het was vloed dus er viel niets te zien.
Even buiten Port Alberni zijn we afgeslagen naar een natuurpark waar op rotsen prehistorische tekeningen stonden. Nou was dat niet de enige reden om daar naar toe te gaan want je zou er ook twee “waterbombers” kunnen zien. Dat zijn twee vliegtuigen die in de Tweede Wereldoorlog dienst deden als transportvliegtuig en na de oorlog zijn omgebouwd als blusvliegtuig. Inmiddels zijn ze gerestaureerd en vliegklaar. Helaas hebben we die vliegtuigen alleen uit de verte gezien want we vonden geen afslag meer om er dichtbij te komen.

Op zo’n 30 km voor Tofino, bij een splitsing zijn we niet rechts- maar linksaf geslagen naar Ucluelet. De dame had ons op de kaart laten zien dat helemaal aan het eind van de weg een park is van waar je een prachtig uitzicht hebt over de oceaan. Maar niet alleen dat uitzicht is de moeite waard, er komen heel veel walvissen langs en de kans is best groot dat je er een paar kunt spotten. Het uitzicht was werkelijk prachtig en zeker met de zon erbij die uitbundig scheen. Walvissen zagen we echter niet echt. Alleen door de verrekijker zagen we in de verte twee bootjes en waarschijnlijk voeren die bij een paar walvissen want daar zag je wel wat bewegen in het water. Maar we krijgen nog een grote kans, zaterdag in Victoria want daar staat een “whalewatch” op het programma.

Vervolgens doorgereden naar onze eindbestemming van vandaag: Jamie’s Rainforest Inn in Tofino. Dat ligt langs de weg dus snel gevonden. Een leuk hotel, prettige kamer met, ik voorspelde het al, uitzicht op het bos. Maar een prima plek voor de komende twee nachten.

Nadat we ons geïnstalleerd hadden, zijn we er toch maar weer op uit getrokken. Het weer was prima, volop zon maar wel een beetje aan de frisse kant. In een kleine 10 minuten zijn we naar het strand gelopen en hebben we uitgebreid staan kijken naar de vele surfers. De golven hier zijn enorm en het schijnt dat dit de beste surfspot van Noord Amerika is. Daarna de auto gepakt en naar het plaatsje Tofino gereden. Even daar gecheckt of onze bearwatch morgen echt om half 4 pas begint en dat klopt, want dan is het eb en komen de beren naar de kust. We zijn benieuwd wat we morgen allemaal gaan zien.
Even wat drinken gekocht voor op de kamer en toen weer terug.

Vanavond in het restaurant gegeten. Prima burgers en lekker bier. En zeer betaalbaar. In plaats van uitbuiken zijn we daarna weer naar het strand gelopen om naar de zonsondergang te kijken. Maar of de duvel er mee speelt: we krijgen het niet voor elkaar een echte zonsondergang te zien. Steeds zakt de zon op het laatst achter een strook bewolking en die hing er vandaag natuurlijk ook. Maar ook zonder bewolking hadden we hem niet gezien want de zat een grote landtong in de weg. Misschien morgenavond, als het weer het toelaat, met de auto naar Tofino want daar kun je hem wel zien.

Voor morgen staat alleen de bearwatch vast en verder zien we het wel. Daar gaan we vannacht over nadenken en morgen lezen jullie het resultaat.

Tot dan.