Dag 6 Met de auto - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Fred Kade - WaarBenJij.nu Dag 6 Met de auto - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Fred Kade - WaarBenJij.nu

Dag 6 Met de auto

Door: marjaenfred

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 Juni 2011 | Verenigde Staten, Monterey

Vandaag begon het grote avontuur. Voor het eerst met een auto zelf door de VS. Nou heb ik 10 jaar geleden weleens 10 dagen meegereden met een Amerikaan aan het stuur, maar vanaf vandaag moet ik het zelf doen. Gisteravond op internet nog wat rondgeneusd opzoek naar verkeersregels en eventuele tips en wel het een en ander gevonden waar ik misschien we profijt van kan hebben. Na het alweer vroege ontbijt (voor mijn doen) in weer een ander tentje (gisteren zagen we een leuk tentje in dat warenhuis waar ze een leuk ontbijt leken te hebben, maar het warenhuis ging pas om 10 uur open) met lekkere koffie en een chocoladecroissant, terug naar het hotel om de koffers te pakken. Dat gaat dus een dagelijks ritueel worden. Daarna naar de parkeergarage gelopen waaar Hertz zit om de auto op te halen. Na de nodige formaliteiten kreeg ik de sleutel van een Toyota Prius, nieuwe model, zoals ik thuis ook rij. Wel een kale versie dus veel van de leuke dingen uit mijn eigen auto moeten we ontberen. Belangrijkste gemis: het navigatiesysteem, maar gelukkig heb ik Marja. Ook bleek het wat lastiger om de auto open te krijgen dan we gewend zijn. De bestuurderskant was geen probleem, maar hoe krijg je in vredesnaam de kofferbak open? Daar kwamen we toch wel snel achter en met de kaart die we meegekregen hadden, vonden we snel de route naar Highway 1, die ons langs de kust naar Monterey zou leiden, de eindbestemming van vandaag.Het beginnetje wat lastig want war we linksaf wilden, bleek dat niet te mogen. En bij de volgende straat ook niet. En bij die daarna ook niet, maar dat deed iedereen wel. De gok maar genomen en toch linksaf geslagen. En toen was het verder een fluitje van een cent. De Highway 1 is geen autosnelweg, althans lang niet overal. Voor het overgrote deel is het gewoon een tweebaansweg. Best wel rustig eigenlijk met veel uitzicht op zee en regelmatig groepen surfers. Onderweg een keer uitgestapt om dat eens te aanschouwen, maar het wachten op die ene golf duurde wel erg lang. In Santa Cruz geluncht (lekkere sandwiches) en toen weer verder. Het laatste stuk ging weer over een echte snelweg en de juiste afslag gaf Tomtom Marja prima aan. We moesten volgens de routebeschrijving doorrijden tot Fishermans Wharf (die hebben ze hier dus ook) en dan linksaf Washington Street op. En dan zou je het hotel zo zien liggen. Dus ik linksaf maar dat was volgens de Tomtom niet goed. Het moest Avenue zijn, niet Street. Dus een blokje omgereden en maar weer verder. Volgens de beschrijving lag het hotel op loopafstand van Fishermans Wharf maar we reden een flink stuk door en die loopafstand begon meer een Vierdaagse etappe te lijken. Gelukkig zagen we een Tourist Office en daar ben ik maar eens gaan vragen. Plattegrond erbij en we bleken dus veel te ver doorgereden te zijn. Nu terug en dan bij Washington Street rechtsaf en dan zag je zo het hotel! Dat vonden we dan ook snel. Om twee uur waren we daar en snel ingecheckt. Het is een hotel met diverse gebouwen met twee of drie van buiten af bereikbare lagen met kamers. Mooie grote kamer, grote badkamer, prima voor elkaar!. Op de wekkerradio past zelfs mij iPod dus luisteren we nu lekker naar onze eigen muziek. We hebben al zo'n anderhalf uur gewandeld, onder andere naar Fishermans Wharf. Het is allemaal wat kleinschaliger dan in San Francisco mar ook hier veel restaurantjes en zelfs zeetijgers!! Die zwemmen hier rustig door de haven en houden zich op een paar plekjes massaal op. Met het nodige lawaai en stank. Ook een wandeling gemaakt langs een aantal historische pandjes en op weg terug naar het hotel even bij de benzinepomp wat te drinken gekocht. Zouden ze wijn hebben? Nou, een gemiddelde slijter bij ons is er niks bij. Dus naast de eigen muziek ook nog een lekkere Chardonnay naast me nu. Het verslag is nog nooit zo snel klaar geweest. Helaas voor jullie wel korter dan jullie gewend zijn maar het grootste deel van de dag zitten we nou eenmaal in de auto. En de dag is nog niet om hier, we moeten nog uit eten en er komt nog een avond. Dus strakjes weer verder.
Zo. nu is het strakjes. Op internet vond ik recensies van restaurants hier in Monterey. Daar hebben we er een van uitgekozen en zijn er naar toe gewandeld. Kennelijk een goede keuze want het zat aardig vol maar voor ons twee was er nog wel een tafeltje vrij. De minestronesoep die we vooraf kregen was erg lekker. Als hoofdgerecht bestelde Marja mixed grill en ik een steak. De porties die vervolgens op tafel gezet werden, waren niet groot, ze waren enorm. Die konden we ook lang niet op maar daarvoor had de aardige serveerster alle begrip. Die had allang door dat wij niet uit de VS kwamen en verontschuldigde zich voor de hoeveelheid. Met de toevoeging dat Amerikanen dat wel allemaal opeten en daarom zo dik zijn en een dieetprobleem hebben. We hebben geen keuze gemaakt uit de vitrine met toetjes. Daarin stonden taarten en van twee stukken die je daarvan krijgt, kan ik op mijn verjaardag mijn hele afdeling trakteren. Niet normaal meer. Voldaan zijn we vervolgens naar het hotel teruggelopen en liggen nu lekker op bed uit te buiken. En het verslag te maken. Als jullie wakker worden, staat het weer op de site. Veel leesplezier.

  • 04 Juni 2011 - 07:49

    Sylvia:

    Gezellig als je wakker wordt en weer een leuk verslag kunt lezen. Nog heel veel plezier

  • 04 Juni 2011 - 10:29

    Marianne:

    Hallo Marja en Fred,

    Ontzettend leuk om jullie op deze manier te volgen. Door de week als ik in de trein naar huis zit scroll ik als eerste naar jullie uitgebreide verslag! (dat is een stuk leuker dan slapende forensen te kijken...) Geniet maar lekker van jullie trip en tot de 18e!
    (Hier is het prachtig golfweer: tot de 18e!).
    groetjes,
    Marianne en Dolf

  • 04 Juni 2011 - 16:50

    Lianne:

    Lieve pap en mam,

    Ik lees met plezier de verhalen en blijf zo helemaal bij! Erg leuk! Ik denk dat je hier wat mee moet doen pap, als je eenmaal gepensioneerd bent. Verhalen schrijven blijkt toch een talent van je te zijn!
    Veel plezier verder!!

    Liefs Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Monterey

Fred

Actief sinds 21 Maart 2011
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 35275

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 21 Juni 2016

Canada, westkust, beren en walvissen

30 Mei 2015 - 18 Juni 2015

Zuid-west Canada

25 Maart 2013 - 09 April 2013

Florida 2013

29 Mei 2011 - 17 Juni 2011

Amerika, New York en de Westkust

Landen bezocht: